(Vigyázat, erősen szubjektív hangvételű cikk következik!)
E sorok írója imádja az autókat, a kicsiket és nagyokat, a pirosakat és ezüstszínűeket, a
négy, három, sőt még a kétkerekűeket is. Van azonban két kategória,amellyel a világból ki
lehetne kergetni: ezek a neo-klasszikusok és a PIMP-elt kocsik. Egyszerűen borzad tőlük,
a modern karosszériára aggatott harmincas évekbéli karosszériaelemktől és a rózsaszín
plüss belsőterektől, a króm túlburjánzástól és a rikító színű fényezéstől.
És mégis, mióta a Milyen autó van a képen? fórumban megpillantotta azokat a formákat, képtelen
feledni. Mint a kiskamasz, aki félszemmel mindig az ajtót lesve nézi apa pornóvideó gyűjteményét,
úgy tér vissza lopva újra és újra, magában szégyenkezve megcsodálni azt az autót,
amely egyesítette a neo-klasszikusok és a PIMP verdák tulajdonságait.
Ezen már csak egy dolog segíthet: megírni Les Dunham és az ő szörnyetegeinek a történetét.
Les Dunham 1941-ben született, így még csak elemi iskolásként kergethette az osztályban lévő lányokat, amikor George Barris, Steve Brooks, vagy épp Bill Frick az ötvenes években
megalapozták a modern amerikai custom autó építést. Felnőve és megkomolyodva,
a hatvanas évek elején a new jerseyi Boonton városában műhelyt alapított,
ahol egyedi motorok és autók készítésével foglalkozott. Itt épített - többek közöt -
egy V8-as motorral szerelt custom bike-ot, illetve a Scorpion névre keresztelt szuper
futurisztikus show-autót.
Les Dunham és a Scorpion | A V8-as chopper |
Hamarosan a keleti-part George Barrisaként kezdték emlegetni a
fiatalembert, s miként Barrisra, őrá is felfigyeltek a filmstúdiók. 1972-ben, a nyolcadik
James Bond film, az "Élni és halni hagyni" forgatásához rendeltek tőle egy különleges autót.
Dunham a frissen kifejlesztett Corvorado modelljét vitte magával. A Corvorado gyakorlatilag egy Chevrolet Corvette volt, amelynek a karosszériáját kicserélték egy erősen átalakított Cadillac Eldorado kasztnira. Emellett a filmben feltűnt egy akkoriban divatos, "nagyítólencsés" Lincoln MK IV, amelynek átalakítását is nagy valószínűséggel Dunham végezte.
A James Bond film Corvoradója |
A James Bond film Corvoradója |
Roger Moore és a Corvorado |
Szintén 1972-ben, a Superfly című gengszterfilmben újra feltűnt egy Dunham járgány;
ezúttal egy valódi Cadillac, lencsés fényszórókkal, és brutális drótküllős felnikkel.
A drogkereskedelemmel felhagyni akaró Priest története kultuszfilm lett, a
benne szereplő "Pimpmobile" pedig megteremtette a Superfly stílust, ami a hetvenes évek
PIMP járgányainak példaképe lett.
A Superfly DVD borítója |
Az egyik "Pimpmobile" |
Tessék figyelni a felniket - ez is Dunham specialitás! |
Les Dunham folytatta a PIMP stílusú Cadillac átalakításokat és készített még hat darab
Corvoradót a hetvenes években. Emellett különböző filmekhez szállított átalakított
autókat, például a Superman első részéhez. Az évtized végére kicsit leült az egyedi autók
iránti kereslet, ezért Dunham úgy döntött, új autójával nem várja meg azt, hogy a
megrendelők keressék fel őt, hanem elébe megy az igényeknek. 1977-ben megrendelt néhány vadonatúj C3-as Corvettet, lebontotta a karosszériát és a saját elképzelése szerint építette újjá az autót. Természetesen számos Cadillac alkatrész felismerhető a kocsin, emellett igen erősen közelít a neo-klasszikus irányvonal felé is. A karosszéria cseréjén kívül azonban nem nyúlt az autó mechanikus, vagy elektromos részegységeihez, így az eredeti gyári garancia sem veszett el az átalakítással.
1977 és 1983 között 50 darab készült a Caballista névre keresztelt járműből; a különböző
karosszériaváltozatokat, melyek évente módosultak, az ABC betűivel azonosította Dunham. Így az első évjáratú modell a Caballista A-body, a második a Caballista B-body jelet kapta, és így tovább. 1980-ban jelent meg az első Convertible kivitel,amelyet még további négy követett.
Dunham Caballista 1982-ből |
Egyike az öt nyitott Caballistának |
Les Dunham műhelyének és a Caballista gyártásának végét az iráni túszdráma jelentette,
ami után jelentős olajár emelkedés és recesszió söpört végig az Egyesült Államokban.
A piacról kiszorultak az olyan drága és különleges autók, mint a Caballista és Les Dunham
vagy húsz évig nem nagyon hallatott magáról, csupán csendben készítette a különféle
autós kiegészítőket.
2005-ben azután a Stutz találkozón egy soha nem látott Caballista gurult be a szintén nem túl visszafogott újkori Blackhawk és Bearcat kocsik közé - melyek története szintén megér egy posztot. Ez volt az 51-es számú Caballista, amellyel Dunham visszatért az egyedi autók gyártásához - jó időben, hiszen ma reneszánszukat élik a spéci járgányok, elég ha csak Chip Foose, vagy Boyd Coddington szárnyalására gondolunk.
Dunham legújabb terve, a Caballista Hawk, egy szuperkönnyű roadster lesz, amellyel a
Dodge Viper, vagy a Plymouth Prowler kisszériás ellenfelét akarja megalkotni - csak remélni lehet, hogy mihamarabb kijön vele, mert az írót már álmában is gyűjtőlencsés Caddyk üldözik...
Az 51-es Caballista 2005-ből |
A büszke építő és autója |