Manapság az autódizájn lopás hazája Kína, ahol vidáman szaladgálnak a különböző nemhivatalos Smart klónok, az E-osztályos Merci orral ellátott Daihatsu Charade származékok, a szintén Merci orrú, de Renault seggű kupé-kabriók, és még sorolhatnánk. Persze mindegyik a szigorú kínai műszaki szabványok szerint készült, úgyhogy összeszerelési minőségük, károsanyag kibocsájtásuk és biztonságuk nem is lehet kétséges. Ennélfogva szerencsére még nem is nagyon veszélyeztetik Európa és Amerika útjait. De térjünk csak vissza erre a kérdésre úgy tíz év múlva!
Dőreség lenne azonban azt hinni, hogy az autókoppintás nemes művészete az ősi Kínából származna, mint ahogy a másolt autók is fel tudnak mutatni olykor meglepően egyedi tulajdonságokat.
1992-ben történt, hogy a Volvo bemutatta az ECC (Environmental Concept Car) prototípust, amely nemcsak a hat évvel később sorozatgyártásba küldött S80-as előfutára volt, de egy sor érdekes műszaki tulajdonsággal bírt, úgymint sorba kötött, hibridüzemű gázturbina - elektromotor meghajtás, extrakönnyű alumíniumkarosszéria, Dynaguide információs rendszer, valamint a kor legmodernebb passzív és aktív biztonsági berendezései. Az ECC vonalvezetése a mai napig aktuális, és észrevehető a legújabb Volvókon is.
![]() |
1992 Volvo ECC |
![]() |
1992 Volvo ECC |
![]() |
Az ECC belseje |
Csakhogy ez a forma nem a Volvo S80-as modellnél került először szériagyártásba, hanem
a braziliai Sao Paulo városában, a Megastar Veiculos nevű cég autójával. Ez a vállalat
korábban a Mirage 50 nevű robogókat gyártotta, ám 1997-ben a Brasil Motor Show-n
bemutatta az Emme 420 névre keresztelt luxus sportszedánját. Az autó kísértetiesen hasonlított az öt évvel korábbi Volvo ECC-re, csupán orr és a hátsó fertály különbözött. További különbség volt, hogy alumínium helyett műanyag karosszériát kapott a járgány, ami így sem nyomott sokkal többet másfél tonnánál. Emellett az orrában sem hibrid hajtómű, hanem a saját fejlesztésű, (Valóságban a VW AP-2000 erőforrásal szoros rokonságban lévő) VEX-916 jelű kétliteres, 147 lóerős motor kapott helyet.
Ugyanitt mutatták be az autó Garrett TB03 turbófeltöltővel 185 lóerősre vadított változatát, a 420T-t, amely 242 km/h végsebességével már komoly ellenfele lehetett volna az európai sportszedánoknak. Csakhogy már ekkor láthatóak voltak az Emme legnagyobb hiányosságai, s bukásának okai: a műanyag kasztni igen olcsó minőségűnek tűnt, s a kényelmi, illetve biztonsági felszerelések hiánya, mint a légzsák, vagy ABS is igen sokat rontott az egyébként pedig kifejezetten drága autó megítélésén.
![]() |
A brazil fiú a gépsor előtt: Emme 420 1997 |
![]() |
Hátulról is hasonlít |
![]() |
1998 Emme 420 T |
![]() |
Ez most luxus, vagy übergagyi? |
Cselekedni kellett, mégpedig gyorsan; a Lotus mérnökirodájához fordultak, amely segített
az eredeti autó kifejlesztésében is. A Lotus pedig a rendelkezésükre bocsájtotta a legolcsóbb és legjobb aduját, az odahaza már kiveszőfélben lévő Lotus Esprit Turbo motorját, a 2. 2 literes 910 S erőforrást. A Garrett turbófeltöltővel a motor 268 lóerős teljesítményt adott le, ami 5 másodperces gyorsulást és 273 km/h végsebességet kölcsönzött a járgánynak. Bizony, az Emme-Lotus 422 T gyorsabb, mint bármelyik Volvo S80-as!
![]() |
1998 Emme-Lotus 422 T - Így szép! |
![]() |
1998 Emme-Lotus 422 T - Így sem csúnya |
![]() |
A legszebb részlet: a négyhengeres Lotus 910 S motor, egyenesen az Espritből |
Ez azonban kevés volt a sikerhez és a kocsi gyártását 1999-ben felfüggesztették. Addig kb. 12-15 Emme készült el - más források szerint ez a mennyiség az Emme-Lotus modellekre értendő. A lehetőségekhez képest, amelyet ez az autó magában rejtett, csúfosan rövid létet ért meg. Egyes feltételezések szerint a Megastar Veiculos nem is igazán akart autót gyártani, csupán az erre szánt kölcsönre pályázott a cég, amely az Emme bukása után nyomtalanul felszívódott.
A sztori így kurtán-furcsán ért véget, az Emme-Lotus azonban megmarad az autótörténet egyik kuriózumának, a maga lopott dizájnjával és sportautó motorjával.
U.I.: Ha valaki rendelkezik bővebb háttérinformációval az Emme autóval, a brazil Mirage 50 robogóval kapcsolatban, vagy beszél portugálul, várom a jelentkezését. Furdalja ugyanis az oldalamat a kiváncsiság, s szeretnék utána járni a történetnek részletesebben.