A jelenleg épp az automobil purgatóriumban nyugvó TVR hatvan éves története során nem először kényszerült csendespihenőre. Trevor Wilkinson (1923-2008) cége legalább olyan hektikus bevétellel rendelkezett, mint amilyen látványos sportautókat gyártott. Az 1960-as évek elején is súlyos pénzhiánnyal küzdött a TVR; a Grantura típus korábbi nagy eladásai visszaestek, így sürgősen szükség lett volna egy új, vásárókat vonzó típusra. A céget birtokló Layton Sports Cars Ltd. még 1963 során megbízta az olasz Fissore stúdiót egy kupé tervezésével, amellyel a Granturát kívánták felváltani. Az angol-olasz Trevor Frost (másnéven Fiore) által tervezett Trident nevű járgány négy prototípusát (három kupé, egy kabrió) Olaszországban építették a Fissorénál, s az első két kupé, Grantura alvázzal és 4.7 literes V8-as Ford motorral, valamint Fiat és Alfa Romeo műszerekkel és lámpákkal épphogy összeállt az 1965-ös genfi autószalonra.
1962 TVR Grantura Mk III (Forrás) |
1965 TVR Trident No. 1 (Forrás) |
1965 TVR Trident No. 3 Coupe (Forrás) |
1965 TVR Trident No. 4 Cabrio (Forrás) |
A másik két prototípus is elkészült ugyan, ám a TVR-nek már nem volt módja szériában is gyártani őket; a cég anyagi helyzete összeomlott és jónéhány hónapig, egészen a TVR Engineering újjászervezéséig nem is gondolhattak autógyártásra. W. J. "Bill" Last, a TVR márkakereskedője, s nem mellékesen Viking Performance tulajdonosa azonban nem hagyta veszni a Tridentet és teljes egészében átvette a projektet a TVR-től. Az ipswich-i Viking Performance-nak már voltak autógyártó tapasztalai, hiszen ez a cég szállított tuningolt Ford Ten motorokat az Elvának, illetve maga is épített össze kis szériában sportkocsikat Viking Hornet Sprint és Viking Sport néven. A kocsi gyártására 1965 második felében megalakult a Trident Cars Ltd. Trevor Fiore eredeti terveit alaposan átdolgozták, míg végül 1966 januárjában a brit Versenyautó Kiállításon bemutatkozhatott a vadonatúj Trident Clipper. Az autó építésmódja elég sajátos volt: az alváz és a futómű az Austin-Healey 3000-ből, míg a 4.7 literes (289 köbhüvelykes) V8-as motor az amerikai Fordtól származott. Ez a bemutatóautó egy nyitott kabrió volt (az eredeti prototípus átalakított változata), ami egyedi maradt a Trident kínálatában. A Clipper szokatlan formájú, 2+2 üléses üvegszálas műanyag karosszériával került forgalomba.
1966 Viking Mini Sport (Forrás) |
1967 Trident Clipper (Forrás) |
Egészen 1969-ig ez a kocsi volt a Trident egyetlen modellje; akkor bemutatkozott a Triumph TR6 meghosszabbított alvázával épített Venturer, amelybe a Ford Essex (vagyis az angol Ford) három literes, 138 lóerős V6-osa került. A Venturerrel megpróbáltak némi szerény versenypedigrét szerezni; természetesen egy ilyen parányi cégnek nem sok esélye volt a multikkal szemben, ám a Venturer becsülettel helyt állt, mikor 1970-ben rally autóként versenyzett és még abban az évben teljesített egy igen nehéz Föld körüli túrát is. A Venturer karosszériája és felépítése semmiben nem különbözött a Clipperétől (amely 1970-ben szintén megkapta a Triumph alvázat), így számos vásárló inkább Chrysler V8-as motorral rendelte meg a kocsit. A maga 84 legyártott példányával a Venturer volt a legnépszerűbb Trident modell. 1970-ben bemutatkozott a kompakt Tycoon, amelybe automata erőátvitel és 2. 5 literes, hathengeres benzinbefecskendezős Triumph motor került. A Tycoonból igen kevés, mindössze 7 darab készült. A Clipper 1971-ben némi modellfrissítésen esett át, ami módosított orr -és farkiképzést és szögletesre formált lökhárítót jelent. Három évvel később - némi gyártási szünetet követően - megjelent a kocsi második szériája. A V8-as Ford erőforrást (ami pontosan 30 darab Clipperbe került beépítésre) a Venturerből ismerős 230 lovas, 5. 4 literes (360 köbhüvelykes) Chrysler V8-as váltotta fel, amihez a Tycoonból származó háromfokozatú automata sebváltó csatlakozott; így a kupé 220 km/h körüli végsebességet érhetett el. Egyedileg beépítésre kerültek 5. 6 és 5. 9 literes Chrysler V8-asok is. A Clipper II célja az amerikai piac meghódítása lett volna, ám a Trident 1976-os csődje meghúsította a nagyratörő terveket. A második szériás Clipperből összesen kilenc darab készült. A Trident tíz éves működése során 130 autó gördült ki a Viking Performance kapuján, plusz néhány prototípus és a nyitott bemutatóautó. (Egyes források ugyan 200-220 Tridentről szólnak, ám a 130 darabos adatot az autó márkaklubja szolgáltatta, úgyhogy ezt tekinthetjük reálisnak) Ezek közül többet épitőkészlet (kit) formában adtak el; mintegy felük pedig Anglián kívülre került.
1971 Trident Venturer V6 (Forrás) |
1970 Trident Venturer World Rallye Cup (Forrás) |
1973 Trident Venturer V6 (Forrás) |
1972 Trident Clipper II (Forrás) |
1976 Trident Clipper II |
A Trident Csipkerózsika álma majd' 22 éven át tartott. Aztán 1999-ben mindenki megdöbbenésére bemutatkozott a vadonatúj, high-tech Trident Iceni. A kocsi extravagáns formája leginkább a múlt századvégi Jaguar XK180/F-Type prototípusokéra emlékeztet, azonban buborékszerű kivehető tetejével még náluk is egyedibb hatású A hátsókerék meghajtású Iceni prototípusba 3. 2 literes, 240 lóerős és 298 Nm forgatónyomatékú Vauxhall V6-os motor került beépítésre, ami tekintélyt parancsoló 250 km/h sebességig gyorsította a járművet 5. 6 másodperces gyorsulás melett. Egy évre rá előgurult a szériaváltozat, amelynek műszaki és technikai paraméterei kétséget sem hagytak affelől, hogy nem kevés pénzt fektettek a fejlesztésbe. A motor teljesítményét Bosch befecskendező és négyszelepes alumínium hengerfej segítségével 245 lóerőre növelték; ötsebességes kéziváltóval kombinálva az Iceni pontosan ugyanekkora, vagyis 245 km/h csúcssebességet érhetett el, miközben gyorsulása két tized másodperccel volt jobb a prototípusénál. Világszenzációnak számított az úgynevezettt drive-by-wire gázpedál alkalmazása, ami annyit tesz, hogy a pedál lenyomásakor egy elektromos jel utasította a motorelektronikát a sebesség növelésére. A Trident Iceni már ízig-vérig a 21. század sportautója volt! A 225/45 méretű Goodyear Eagle F1 abroncsokkal szerelt 17 collos alufelnik alatt hátul 330 mm-es hűtött, elöl 300 mm átmérőjű féktárcsákat találhattunk, természetesen ABS-el ellátva. Az alapfelszereltség részei voltak még a kulcsnélküli indítás, a metálfényezés, a bőr belsőtér, a tetőponyva és a VDO Dayton autóhifi. Mindez 55 ezer Dollárt kóstált, vagyis az Iceni körülbelül a Dodge Viper árkategóriájába tartozott. Persze némi pénzért tovább lehetett növelni a felszereltségi listát légkondícionálóval, navigációs rendszerrel, a visszapillantó tükröket helyettesítő kamerával és monitorral, automata erőátvitellel, tapadáskontrollal és hat CD-s tárral.
2001 Trident Iceni |
2002-ben a fakenhami cég neve Broadley Performance Vehicles-re változott, a fejlesztésben részt vevő Eric Broadley után. Jópár évnyi hallgatás után 2006-ban jelentkezett újra a cég; ekkorra a motortérbe már egy GM gyártmányú, 6.6 literes, 375 lóerős turbódízel motort passzíroztak bele, méghozzá az első tengely mögé, a jobb súlyeloszlás miatt. A gazdaságos, mindössze 4.7 literes fogyasztást ígérő sportkocsival több környezetvédelmi és fejlesztési pályázaton nyertek mintegy 2.3 millió Fontot az alkotók, így 2009-re már az 550 lóerős, tesztpályán 110 km/h állandó sebességnél 3.7 - 4.1 literes fogyasztást produkáló, biodízellel pöfögő szériaváltozatot mutathatták be. A 320 km/h végsebességű, 140 ezer Dolláros autó persze nem a szegény emberek sportjárgánya lesz; az igen szűkszavű honlap szerint jelenleg a kínai bevezetést készítik elő, amely piac talán a legtöbb vevőt ígéri az extravagáns kocsinak. Így lett az elvetélt TVR koncepcióból a szülőmárkát is túlélő luxus sportautó.
2006 Trident Iceni 6.6 (Forrás) |
2009 Trident Iceni 6.6 (Forrás) |