Az automobil történetében elég gyakran talákozhatunk abszurd helyzetekkel; mint amikor egy hűtőgyáros épít GT járgányt (Iso), vagy egy rádiócsatorna feje kisautót dob piacra egy olyan országban, ahol akkoriban a négy literes lökettérfogat és soros hathengeres motor belépőszintnek számított (Crosley).
Nos, ehhez igazodva, ha azt kérdezném, hol készültek a harmincas évek talán legvonzóbb és legritkább Ford V8-as roadsterei, mi lenne a válasz?
Talán a lehető legkevésbé valószínű helyen, a Portugál Portó városában, az Edford (vagy egyes források szerint Edfor, "d" nélkül) műhelyében.
1937 Edfor(d) Grand Sport (Forrás) |
A dolog úgy történt, hogy 1932-ben az iparos és amatőr versenyző, Eduardo Ferreirinha a helyi Ford lerakatból vásárolt egy első szériás V8-as modellt. A kocsit természetesen nem hagyhatta változatlan formájában, úgyhogy a testvérével nekilátott együléses versenygéppé átfabrikálni.
A buherálás olyan jól haladt, hogy felkeltette barátja, a filmrendező és szintén műkedvelő versenyző Manoel de Oliveira érdeklődését, aki piszkálni kezdte: alapítsanak vállalkozást és építsenek többet a Ford alapú sportautóból.
Végül 1936-ban létrehozták az EDUARDO FERREIRINHA IRMÃOS (EFI) céget, s megkezdték az Edfor(d)-nak keresztelt autó kifejlesztését. A név természetesen az EDuardo-FORD szavakból állt össze, s egy igen érdekes konstrukciót takart. Az alapokat a Ford A, vagy V8 adták; motorként mindenesetre a jól bevált, oldaltszelepelt, 3.62 literes nyolchengerest alkalmazták, egyedi dugattyúkkal 100 lóerősre tuningolva. A Ford alvázra saját készítésű alumínium karosszériájukat építették, amely mindössze 150 kg-ot nyomott. Így a kocsi menetkész tömege nem volt több 970 kg-nál; ez a háromfokozatú váltó speciális áttételeinek köszönhetően 160 km/h körüli végsebességet eredményezett, de úgy, hogy első gangban a járgány 85-öt, másodikban pedig 130 km/h-t ment. A spirálrugós, saját fejlesztésű független kerékfelfüggesztés könnyen beállítható volt a legkülönfélébb útviszonyokhoz, nagy segítséget nyújtva a leendő ügyfeleknek, a versenyzőknek. Merthogy elsősorban a pályákra szánták Eduardóék az Edfor(d)-ot.
Amikor az 1937-es portói autókiállításon bemutatták a Grand Sport-ot, nemcsak egy csodálatos sportgép lett a reflektorfénybe téve, de ő volt egyúttal az első Portugál gyártású autó is.
1937 Edfor(d) Grand Sport (Forrás) |
1937 Edfor(d) Grand Sport (Forrás) |
Ennek megfelelően kellően nagy érdeklődés is mutatkozott a nyitott kétüléses iránt, s a sorozagyártás beindítása szinte biztosnak látszott. A kezdeti időkben azonban még igencsak szűk keretek közt ment az Edfor(d) összeszerelése, az alkatrészek javát is innen-onnan szedték össze; a hűtőmaszk például a legtöbb részegységhez hasonlóan Ford származék volt, ám ez Angliából jött, s eredetileg az ottani Eight/Ten modellek orrát díszítette.
Az autó egyik első versenyét még a hivatalos bemutató előtt, a rio de janeirói Circuito Internacional da Gávea pályán futotta, Oliveira irányításával. Itt nem sikerült villantania, de nem sokkal később az estorili Circuito-n tartott versenyen már körrekordot felállítva sikerült nyerni.
1939-ben a Pedras Salgadas Rallye-n kategóriagyőzelmet ért el az Edfor(d).
Valószínűleg szintén az EFI-nél építették meg Oliveira egy másik versenygépét, a Ford V8 Especialt, amelyben már egy 3.8 literes, 150 lóerős verziója dolgozott a nyolchengeres motornak, két Solex karburátorral megspékelve, amelyek egy Riley-ről származtak. A szintén alumínium karosszériás, mindössze 600 kg tömegű járgány már közel 200 km/h végsebességet érhetett el.
1938 Oliveira Ford V8 Especialja - ez is Edfor(d) (Forrás) |
A második világháború kitörésével azonban a további fejlesztések, az eredményes nemzetközi szereplések reménye és a valódi sorozatgyártás megkezdése elérhetetlen álommá váltak.
Az Edfor(d)-nál mindössze négy autó készült el; ezek viszont az ötvenes évek elejéig feltűntek Portugália versenypályáin; 1947-ben megnyerték egyikőjükkel a Lisszabon Rallye-t, 1952-ben pedig a legendásan nehéz Rampa da Pena hegyiversenyt.
Ez volt a szép kezdete a későbbiekben szinte kizárólagosan Ford, Opel, Citroen, Peugeot, Renault és hasonlóan semmitmondó tömegmodelleket termelő Portugál autóiparnak. Az Edfor(d) - sajnos itt nem közölhető, de a Linz / Schrader -féle "Az autó 100 éve" című könyvben megtalálható - képeit nézegetve csak egy kérdés gyötör: vajon nem készülhetett a MÁVAG-nál hasonló roadster?