Az egész ügy gyökere a kedvesem öröme, hogy nem okoz nagy fejtörést számára, mit ajándékozzon különböző alkalmakra nekem. Ha nincsen egyéb ötlete, egyszerűen vesz nekem egy modellt / makettot, tök mindegy milyet, 1/24-est, 1/18-ast, szerelt, vagy Bburago kitet, Matchboxot,vagy bármit, aminek négy kereke van és autónak mondható.
Néha ugyan rákérdez, nem unom-e még, hogy állandóan ilyesmit tol elém, de erre határozott nem a válasz. Ugyan, meg lehet unni azt a gyermeki örömöt, amit az ember egy ilyen bigyó összeszerelése közben, vagy pusztán a látványától érez? Dehogy!
Szóval, névnapom alkalmából barátném ismét egy makettel kedveskedett, mégpedig a Revell 1/24-es '66-os Shelby Mustang GT 350H típusával, a Motor-City Muscle sorozatból. Ezzel, ni:
Meg is rendeltük hamar a hozzávalókat, festéket ragasztót, miegymást, majd türelmesen vártunk. És vártunk. És vártunk. Azután, úgy egy hónap múltán felhívtam a csomagküldő szolgálatot, és érdeklődtem, mi lett a küldeményünkkel. Az ügyfélszolgálatos nagyon készséges volt, és megígérte, utánanéz a dolognak. Néhány nap múlva felhívott és közölte, hogy a csomag náluk van, a posta kézbesíthetetlenként visszaküldte a feladónak. Na ja, ha meg sem próbálták... Mindenesetre újra elküldték, ezúttal futárszolgálattal, és így végre meg is kaptuk, most pedig már az összeszerelés fázisában van a járgány.
De a posta gyorsaságának és hatékonyságának köszönhetően legalább volt időm kicsit alaposabban utánanézni eme Mustang verzó történetének, amelyet eddig csak elég felszínesen ismertem.
1966 Shelby Mustang GT 350.H. (Forrás) |
Az idén 85 éves Carroll Shelby 1965-ben már ismert versenyzőként és autóépítőként szerződött le a Forddal, hogy annak dögösen kinéző, ám nem igazán erős póniautójából valódi versenylovat faragjon. Shelby pedig elkészítette a fastback karosszériás Mustang GT 350-est, amiben a kékre festett 289 köbhüvelykes V8-as motor már 270 lóerős fölött teljesített. Ez megspékelve a dögös, csíkos karosszériával, a Koni lengéscsillapítókkal
és a négyfokozatú váltóval, egycsapásra az amerikai fiatalok álmaiba költözött.
Az igazán nagy üzlet azonban 1966-ban ütött be, amikor Peyton Cramer, a Shelby American Inc. igazgatója kitalálta a "rent-a-racer" koncepciót. Az ötlet lényege az volt, hogy ha valaki szeretne egy hétvégi versenyen részt venni, vagy csupán krúzolni a Shelbyvel, ne kelljen megvenni az autót, hanem legyen lehetősége kibérelni. Cramer a Hertz autókölcsönzőnél kopogtatott és ők belementek a dologba. Így azév folyamán 1001 darab, főleg hollófekete fényezéssel és aranyszínű csíkokkal dekorált Shelby GT 350.H.
típusú autó került a kiválasztott kölcsönzőkbe. A hiedelemmel ellentétben azonban nem csak ezzel a színkombinációval készültek a modellek, hanem létezett piros, kék és fehér alapon aranycsíkos festés is - egy utóbbi kivitelű járgánnyal röppen egyébként Slash csajával a szakadékba a Guns N' Roses Don't Cry-jának klippjében.
Szokatlan, de valódi: fehér-arany csíkos GT 350.H. |
A modellek tulajdonképpen sima GT 350-esek voltak, traction barral erősített
rugózással, speciális főfékhengerrel, a versenyzéshez szükséges extra kijelzőkkel és szilárdan a műszerfalhoz rögzített kilométerórával - nehogy a kedves kuncsaft magával vigye, vagy leessen a versenyzés közben. Az első példányok még a szabvány négyfokozatú váltóval kerültek a kölcsönzőkbe, ám ezeket rendre lepusztított kuplunggal vitték vissza, úgyhogy hamarosan áttértek az automata váltóra. Az autó hatalmas sikerré vált, hiszen érvényes jogsival, 25 éves kor fölött és tízenhét dollárral a zsebben - ennyi volt ugyanis a GT 350.H. bérleti díja - néhány órára bárki versenyzőnek érezhette magát. S hogy a pályákon se valljon szégyent az alkalmi pilóta, némi felárért akár a Paxton kompresszoros verziót is megkaphatta.
A járgányok pedig meg is jelentek, nemcsak a Hertz Sports Car Club rendezvényein, de még az SCCA futamokon is.
Ready to race |
A GT 350.H. ritkaságuk miatt napjainkra már gyűjtemények féltett darabjaivá váltak, s ha néha gazdát is cserél egy-egy példány, az bizony bőven százezer dollár fölötti összegbe kerül.
Mondd, te kit választanál? |
Az amerikai nosztalgiahullám, és az új Mustang sikereit látva nem volt nehéz kitalálni, hogy a GT 350.H.-nak is lesz retro verziója. 2006-ban be is mutatták a Ford Shelby GT-H modellt, a klasszikus fekete-arany színkombóval, 300 + 25 lóerős 4. 6 literes V8-as motorral (a + 25 lóerőt a Performance Kick gomb lenyomása aktiválja néhány másodpercre), 17 collos alufelnikkel, javított futóművel és hiper-szuper műholdas rádióval kombinálva. Sajnos itt a Shelby név már csak marketing, hiszen az autót a valóságban a Ford Performance Group fejlesztette ki. Mindenesetre abban az évben 500 darab készült a mintegy 8000 autót számláló Hertz Fun Collection (amelyben megtalálhatók a széria Mustangoktól kezdve a PT Cruisereken át számtalan jármű) új zászlóshajójából, melyeket természetesen csak a Hertz kijelölt kölcsönzőiben lehet bérelni.
2006 Ford Shelby Mustang GT-H |
Magától értetődően ez a járgány már a születése pillanatában a gyűjtők kedvencévé vált; az első példányt a Barrett-Jackson aukciós ház 250 ezer Dollárért árverezte el, amely összeget nemes célokra adományozták - konkrétan a jövő pilótanemzedékeit oktató “Gathering of Eagles” alapítványhoz került.
Vitathatatlanul jól sikerült a Hertz Mustang remake-je, de számomra nem kétséges, melyik fekete-arany csíkos verdát választanám...
Most pedig megyek, és festegetem tovább a magam kis bérelt '66-os versenyautóját!