Ha van kedvenc időszak és hely, amikor és ahol szívesen éltem volna, az az elmúlt évszázad ötvenes éveinek Amerikája lenne. A kicsit giccses, olykor szirupos, néha pedig rémisztő évek mindig is vonzottak - ha lenne időgépem, ez lenne a második helyszín, ahova ellátogatnék (Az első hely maradjon az én titkom). Pörgős évek lehettek; a szombat esti utcai versenyek, a Chevy Bel Air-ek hátsó ülőlapján összebújó tinik, a minden jó érzésű szülőt sokkoló, új és félelmetes rock and roll, mind ebbe a korba csábítják az embert. Meg persze ekkorra datálható a hot rod és custom car építés hőskora, amikor minden kölyök versenyautót akart fabrikálni apu kivénhedt Ford A-jából és Willys 38 Coupéjából. S ami szép a dologban, hogy meg is tették, akárcsak a mai történetünk főszereplője, aki saját maga öntötte formába álmait.
A srác és az autó: Richard Bosley és a Bosley G/T Mk I (Forrás) |
Az Ohió állambéli Mentorban élő 21 éves Richard Bosley, mint szinte minden korabéli srác, igazi autórajongó volt. Akkoriban, vagyis 1952-ben már a tulajdonosa volt egy Jaguar XK120-asnak és egy Oldsmobile Rocket 88 kupénak; ezeket a gépeket még manapság is bárki megirigyelhetné, de Bosley valami egyedibb és sportosabb kocsira vágyott. Mivel nem talált olyat, ami tökéletesen megfelelt volna az ízlésének, a jó amerikai hot-rodos hagyományoknak megfelelően maga épített egy autót. Méghozzá mindenféle előzetes szakképzettség, vagy tapasztalat nélkül! Első lépésben elkészített egy 4 coll (10.16 cm) átmérőjű acélcsövekből felépülő vázszerkezetet. Ebbe előlre Ford keresztmerevítőt, hátulra Mercury tengelyhidat épített be; mindezt csavarrugókal és lengéscsillapítókkal spékelte meg. A tengelyvégekre 12 collos (30.48 cm) Lincoln fékdobokat és központi rögzítésű magnézium felniket szerelt. Miután mindez elkészült, szerzett egy 1952-es Chrysler Hemi V8-as motort, amelyhez egy ötfokozatú New Process váltót kapcsolt. Régi autókból kiszerelt műszereket, lámpákat, ablakokat és egyéb alkatrészeket szedett össze, majd elkészíttetett üvegszálas műanyagból egy nagyon agresszív, nagyon „amerikai” stílusú karosszériát, amelyet rászerelt a vázszerkezetre és az egész „használtautó” holmit beépítette.
![]() |
![]() |
1953 Bosley G/T (Forrás) |
Egy szupersportkocsi reklámfotója? Dehogyis, ez csak Richard Bosley kupéja! (Forrás) |
1953-ra lett kész a Bosley G/T névre keresztelt járgány, és hamar elnyerte nem csak a hot-rod hívek, de az amerikai autórajongók egészének a tetszését. Nem egy újságíró szerint Bosley autója szakított az akkoriban elterjedt divattal, amellyel a kisszériás gyártók az európai sportkocsikat utánozták; ez a járgány ugyanolyan autentikus volt, mint Frank Kurtis néhány évvel korábban készített sportautói. Mindenesetre Richard Bosley soha nem készítette sorozatban ezt a kocsit, csak a saját örömére alkotta meg; néhány év használat, és vagy százhatvanezer kilométer beletétele után odaadta a járgányt Dick Doane-nak, a neves SCCA versenyzőnek és General Motors kereskedőnek, egy versenyzésre használt Corvette SR-2-ért cserébe. A hatvanas években ennek a Corvette-nek az alapjaira építette meg a Bosley G/T Mk. II Interstate Coupét, amely soha nem lett olyan népszerű, mint tízenhárom évvel korábbi elődje. Az immár végérvényesen felnőtt Richard Bosley szakított az ifjúkori álmokkal és felhagyott az autókészítéssel. A fiatal srác járgánya azonban végérvényesen az amerikai egyedi autók legendái közé került.
![]() |
1966 Bosley G/T Mk. II Interstate Coupé (Forrás) |
Az 1953-as Bosley G/T napjainkban |