Az előző két részben szó esett a múlt század első évtizedének végétől Franciaországban az angol stílusú, Morgan licenc alapján gyártott cyclecarokat meghonosító Darmontról és legnagyobb kihívójáról a Sandfordról. Mellettük azonban volt mégvalaki, aki szintén angol three-wheelert épített, ám a Morgan másolása helyett a saját elképzelései alapján.
![]() |
D'Yrsan Monthléryben |
Raymond Siran de Cavanac márki talán nemesi büszkeségből, a franciák legendás nemzeti öntudatától, vagy pusztán a versenyszellemtől vezérelve kezdte meg cyclecarjának kialakítását 1923-ban. A nevének betűit anagrammaként felhasználva D’Yrsan névre keresztelt acélkarosszériás kocsi a vetélytársaktól eltérően teljes egészében francia alkatrészekből készült – mind a Darmont, mind a Sandford felhasznált Angliából származó Morgan részegységeket – és meghajtásáról sem V2-es motorkerékpár erőforrás, hanem a Sandfordnál már jól bevált, 750 és 1100 köbcentis négyhengeres Ruby BS, esetleg SCAP motorok gondoskodtak. Az erőt az ilyen jellegű autóknál szokott módon szíj adta át a hátsó keréknek, míg elöl független kerékfelfüggesztés kapott helyet. A jellegzetes, hűtőmaszkján nagy Y jelzést viselő háromkerekűek a nagyobb, 55 lóerős motorral és Cozette kompresszorral akár 140 km/h végsebessége is elérhettek, míg a kisebb, vagy kompresszor nélküli erőforrással szerelt kivitelek utazósebessége 80 és 115 km/h között volt.
![]() |
D'Yrsan Type TS |
![]() |
D'Yrsan Type T Grand Tourisme |
![]() |
D'Yrsan a Bol d'Or versenyen |
Siran a húszas évek közepétől folyamatosan indította autói különféle versenyeken, nemegyszer úgy, hogy maga ült a volán mögé; így például megjelenek a kocsik a francia nagydíjon, Monthléryben, a Bol d'Oron és a le mansi 24 óráson is. Néhány kisebb jelentőségű rendezvényt leszámítva azonban soha nem sikerült átütő eredményt elérni. 1926-ban mutatta be Siran a D’Yrsan Scarabée modellt, amely a kompresszoros 1. 1 literes motorral, és áramvonalas karosszériával volt szerelve. Nagy eredményeket azonban ennek az autónak sem sikerült elérni.
![]() |
![]() |
1926 D'Yrsan Scarabée |
A D’Yrsan évekkel megelőzve a Morgant, s persze Darmontékat és Sandfordot, 1928-ban bemutatta első négykerekűjét, a K modellt, melyet kezdetben az 1. 1 literes kompresszoros motorral, majd később egy Riley licencben gyártott 1. 5 literes hathengeres erőforrással látott el. A teszetős K – vagy ahogyan sokan emlegetik, Kappa – modell sportváltozatai is részt vettek a cyclecar Grand Prix-en és az 1928-as és 1929-es le mansi 24 óráson Siran, Triland, Lachner és Simas vezetésével ám általában még csak befejezni sem sikerült a versenyeket. A nem túl jó eredmények ellenére a D’Yrsan autók elismerést vívtak ki maguknak megbízhatóságukkal és jó teljesítményükkel. Sajnos az 1929-es gazdasági válság miatt a kereslet oly mértékben visszaesett, hogy Sirannak 1930-ban fel kellett adnia a D’Yrsan autógyárat és a motorgyártó részleget is, ahol egyébként kitűnő minőségű kékerekűek készültek, melyek közül egy 350-es modell 140,845 km/h-s sebességi rekordot is magáénak tudhatott.
![]() |
1928 D'Yrsan K a francia nagydíjon, a volán mögött Siran márki |
![]() |
1928 D'Yrsan K (Forrás) |
![]() |
1928 D'Yrsan K (Forrás) |