Vannak autók, amelyek újra és újra visszatérve kísértik az embert. Történetüket nem kerülheti ki egy magára valamit is adó autóbuzi, legyen az bármennyire is közismert, akár még "lejárt lemez" is. Ilyen autó a Tucker Torpedo '48; mindenki hallott már róla, a legtöbben láttak is, legalább fényképet e legendás járgányról, a hazai autós irodalomban is megemlékeztek már róla és alkotójáról. Ennek ellenére nem hagyhatom elmondatlanul a históriáját annak a kocsinak, ami vagy húsz évvel előzte meg a korát, mégis - vagy talán éppen ezért - anyagi romlással és jó hírnevének elvesztésével sújtotta alkotóját.
Preston Thomas Tucker (1903-1956) (Forrás) |
1947 Miller-Tucker Partner Special (Forrás) |
1947 Miller-Tucker R4 Special (Forrás) |
Tucker a kudarc után Indianapolisból Michiganbe költözött, ahol megalapította saját mérnökirodáját. Első munkájaként 1938-ban a hadsereg számára tervezett egy keskeny nyomtávú páncélkocsit. De még milyet! A közel öt tonnás kocsi aszfalton 185 km/h-t, nehéz terepen pedig közel 130 km/h-t érhetett el, erős motorjának és strapabíró felfüggesztésének köszönhetően. Ez gyorsabb volt a korabeli személyautóknál is, nem beszélve a hadsereg páncélautóinál. Legfontosabb újítása azonban mégsem ez, hanem, az autó motorja által, áttételen keresztül forgatott légvédelmi lövegtorony volt, ami a két normál gépágyút egészítette ki. Később a terv irányítását a hadsereg kivette a kezéből, bevezetésre azonban soha nem került; a vaskalapos főkatonákat elrettentette az autó teljesítménye. A Tucker Turret néven ismertté vált gépesített lövegtorony felkeltette a haditengerészet érdeklődését, amely a világháború során a torpedónaszádjainál rendszeresítette. Emellett a légierő B-17-es és B-29-es bombázói is a Tucker-rendszerű lövegeket használták. A háború alatt Tucker szövetséget kötött a neves mérnökkel, Andrew Jackson Higginsszel a rendszer továbbfejlesztésére. Kicsit felemásan hangzik, de igaz; a háború nagyon jól jövedelmezett Preston Tucker számára.
1939 Tucker Armored Car (Forrás) (Forrás) |
1946 Tucker Torpedo prototípus |
Preston Tucker és a Torpedo |
Tuckernek sikerült támogatókat szereznie a kocsi sorozatgyártására, így hát megalakulhatott a leendő óriáscég, a Tucker Rt. A gyártósorokat a chicagói egykori Dodge repülőgép-motorgyár csarnokaiban állították fel. A sorozatgyártás megkezdése előtt azonban kénytelenek voltak radikálisan áttervezni az autót. Kiderült, hogy az eredetileg középen elhelyezett sofőrülés melletti két ülés nagyon kényelmetlen, így a hagyományosabb balkormányos megoldást választották. A gyártás nehézkessége miatt a 9.6 literes motort egy 5.5 literes, 168 lovas, hathengeres boxer elrendezésű Franklin repülőgépmotorra cserélték. A léghűtés helyett vízhűtést alkalmaztak, a megbízhatatlan benzinbefecskendezőt pedig sima kéttorkú karburátorra cserélték. Az eredeti automatikus Tuckermatic sebességváltó nem vált be, helyére egy négysebességes, elektromágneses előválasztóval és hidraulikus kuplunggal szerelt erőátvitel került. Megrendelésre Cord-sebességváltóval is szállították. A prototípus tárcsafékei helyett dobfékeket alkalmaztak. A karosszériaformát négyajtósra alakították. Sokat adtak a biztonságra; a műszerfalat kárpitozták, az első szélvédő pedig biztonsági üvegből készült, ami erős ütközés hatására kiesett helyéből (ahelyett, hogy darabokra törött volna, így megsebesítvén az utasokat). A szériaérett Tucker Torpedot 1947. június 19-én mutatták be egy nagy show keretében.
A Tucker gyártása |
A soha meg nem valósult Tucker Carioca (Forrás) |
Élete főművéből, a Tucker Torpedoból mindössze az előszéria, 51 darab készült el. A kocsik, megbízhatóságát mutatja, hogy ebből 47 darab a mai napig fennmaradt és kifogástalanul működik. Preston Tucker munkásságát csak a halála után ismerték el, nevét igazán Francis Ford Coppola 1988-as filmje, a Tucker — egy ember és álmaitette újra ismertté és elismertté - e sorok írója is a film révén hallott először erről a különleges emberről és szenzációs autójáról.
Rob Ida Tucker '48 (Forrás) |
Rob Ida Lower '48 (Forrás) |
Preston Tucker és az ő Torpedója az automobil történetének egyik legkülönlegesebb és talán legszerencsétlenebb sorsú szereplői voltak; szerencsére ma már mindketten megkapták a nekik járó elismerést.