Az autó történetének kutatói számára mindig is kedves terület volt az olasz etceterinik világa. Itt kedvére csemegézhet az ember a különböző alig ismert műhelyek alkotásai közt, amelyek szinte soha ki nem apadó tárházai az érdekességeknek. A blog nem hivatalos hagyományaihoz híven a most bemutatandó etceterini alkotója is egy aviatikai szakember volt, aki a háborúk után a földre szállván nyújtott limuzinok és "egyéb" kategóriájú autók építésével kereste kenyerét.
Jobboldalt Francis Lombardi (1897-1983) |
Az 1897-es születésű Carlo Francesco "Francis" Lombardi nyolc légi győzelmével az első világháború egyik olasz ász pilótája volt, aki sok kilométerrel az ellenséges vonalak mögött hajtotta végre veszélyes küldetéseit. 1938-ban megalapította az AVIA (Azionari Vercellese Industrie Aeronautiche) vállalatot az általa kifejlesztett FL.3 nevű könnyű, kétszemélyes repülő gyártására, amely egyaránt sikeressé vált a civil és oktatógépként a hadászati repülésben is. 1945 után folytatta továbbfejlesztett repülőjének gyártását, majd 1953-ban eladta a licenszet a Meteor repülőgép gyárnak, s figyelme az akkoriban rövid időre újra fellendülő karosszériaépítés felé fordult.
AVIA FL.3 (Forrás) |
Az AVIA hamarosan már Francis Lombardi karosszériaműhely néven szerepelt, s ekkortól datálhatóak a Fiat 1400 és 1800 négyhengeres, illetve a 2300 hathengeres motorjával szerelt hosszított szedánok, illetve a Lancia Flavia Limousine, melyek különösen luxusos felszereltségükkel tűntek ki. Eközben saját fejlesztésű, de általában Fiat-alapú autóit Lombardi márkanéven készítette. Első munkája egy fa felépítményes Fiat 1100-as kombi, vagyis egy jellegzetes Woodie Wagon volt. Ezután jó ideig – gyakorlatilag, amíg cége működött – a Fiat 500C-ből, illetve 1100E-ből, majd Lancia és Alfa Romeo alapokra készített hosszított limuzinokat és Landaulette felépítményeket. 1954-ben mutatta be az Alfa Romeo 1900 Gran Luce Road Coupét, amellyel későbbi sportos autóit előlegezte meg.
1954 Francis Lombardi Alfa Romeo 1900 Gran Luce Road (Forrás) |
1953 Francis Lombardi Fiat 1400 Diesel (Forrás) |
1954 Maserati A6GCS Lombardi (Forrás) |
1956 Francis Lombardi 1400 B |
Francis Lombardi Lancia Flavia Limousine (Forrás) |
Francis Lombardi Fiat 2100/2300 President |
Az ötvenes években megjelentek a 2+2 üléses Fiat 600 Lombardi Cabrio és a négyajtós Fiat 600 Lombardi Lucciola modellek. A Fiat Nuova 500 1957-es megjelenése után nem sokkal kihozta az Utility jelű kombit és a Cabriolet, illetve Spider kivitelt. Az összes Fiat átépítés rendelhető volt a Giannini által tuningolt motorokkal. 1964-ben a torinói autószalonon jelent meg a Fiat 500 mechanikára készült Lombardi Coccinella kupé, illetve a négyajtós Fiat 850 Berlina és a 850 Libellula Spider. Nem sokkal később mutatkozott be a Francis Lombardi Smart kupé, amelynek műszaki alapjait a Fiat 1300/1500 illetve 1969-től a Fiat 125 adta. 1967-ben, a Siata Spring modelljével szinte egy időben mutatta be Lombardi a saját, Giannini-tuningos Fiat 850-es motorral szerelt klasszikus vonalú kétüléses light-roadsterét, a Monzát, amely azonban a Springgel ellentétben egyedi darab maradt.
1955-1959 Lombardi Fiat 600 Lucciola |
1956 Lombardi Fiat 600 Cabrio |
1957 Lombardi Fiat Nuova 500 MyCar (Forrás) |
1957 Lombardi Fiat Nuova 500 Giardineria Utility |
1964 Lombardi Fiat 850 Berlina (Forrás) |
1964 Lombardi Fiat 850 Libellula (Forrás) |
1964 Lombardi Fiat Nuova 500 Coccinella (Forrás) |
1965 Lombardi Fiat 1300/1500 Smart (Forrás) |
1969 Lombardi Fiat 125 Smart (Forrás) |
1967 Lombardi Monza (Forrás) |
Francis Lombardi prospektus |
1972 Lombardi Fiat 127 Lucciola |
1972 Lombardi Holiday |
1968 Lombardi Grand Prix (Forrás) |
Abarth Scorpione S (Forrás) |
1971 OTAS 820 Grand Prix |
1970-ben a Grand Prix széria logikus folytatásaként mutatta be Lombardi a Volkswagen alapú 1600 SS kupét. Az előállítás magas költségei és a cég nehéz szükös lehetőségei miatt ez soha nem került gyártásba. Hasonlóképp prototípus maradt az igen progresszív formájú, NSU alapokon nyugvó Lombard 1200 SS is.
1970 Lombardi Volkswagen 1600 SS (Forrás) |
Lombardi NSU 1200 SS (Forrás) |
1972 Lombardi FL1 (Forrás) |
Francis Lombardi legnagyravágyóbb terve egyben az utolsó is volt. 1972-ben a torinói autószalonon mutatkozott be az egykori repülőgépe után FL1 névre keresztelt középmotoros sportkupé, amelynek alapkivitele kétliteres Lancia motorral, sportverziója pedig háromliteres Ford V6-ossal lett volna szerelve. A szemlátomást a Fiat X1/9 koncepciója ihlette FL1-ből évi 150-200 darabot akart gyártani Lombardi, de a kocsi a cég anyagi helyzetének romlása miatt soha nem jutott túl a prototípus fázison. Végül 1976-ban Francis Lombardininak fel kellett adnia vállalkozását; fájdalmát valószínűleg némileg enyhítette, hogy abban az évben magas állami kitüntetésben részesült a repülésben és repülőgépgyártásban szerzett érdemeiért. 1981-ben még részt vett a nagy háború ászainak utolsó találkozóján, majd 1983. március ötödikén elhunyt.