Az autó történetének kutatása, ami e sorok írójának jó tízenöt éves hobbija már, mindig szolgál meglepetésekkel. Időről időre sikerül olyan, még sosem hallott márkába belefutni, amelynek históriája számos érdekességet tartogat. Nem elhanyagolható emellett, hogy olyan emberek történetével lehet megismerkedni, akik nemcsak álmodoztak nagy dolgokról, de tettek is álmaik megvalósításáért - ez a tulajdonság mostanában mintha már kezdene kimenni a divatból.
Az alábbi autó története részemről néhány éve egy veteránautó hirdetéssel kezdődött, amelyben egy Heine-Velox nevű luxusautót kínált eladásra, egyikét az öt gyártottnak. A kocsi furcsa kialakítása, a különösmód szűkszavú leírás rögtön érdekessé tette a dolgot, s nekiláttam megismerni a történetét. Kezdetben persze nem túl sok infót találtam, de az évek során szép lassan összegyűlt annyi adat, hogy az Olvasók elé tárhassam ennek a rejtélyes luxusautónak, s építőjének kalandos történetét. (Persze mostanra már a wikipédián is önálló szócikket kapott a márka)
Természetesen a vállalkozó kedvű Heine az automobilra is hamar felfigyelt; első saját fejlesztésű járgányát már 1888-ban összeszerelte, és később is szívesen vett részt versenyeken. 1904-ben találkozott egy bizonyos E. J. Hall nevű tervezővel, aki hamarosan Heine legfőbb segítőtársává lépett elő. Hall korábban nagyteljesítményű motorokat konstruált, kifejezetten San Fransisco meredek emelkedőkkel tűzdelt utcáihoz. Sofőrként, versenyzőként, szerelőként és személyi asszisztensként dolgozott Heinének, gyakorlatilag egyenrangú partnerré vált vállalkozásaiban.
Valószínűleg Hall nyomására és hathatós segítségével alapították meg a Heine-Velox céget, aminek első modellje a nagy, négyhengeres 35/40 HP Tourer, amelynek érdekessége a benzin előmelegítős karburátor volt, amely még az égéstérbe porlasztás előtt felhevítette az üzemanyagot, így elvileg csökkentette a fogyasztást. 1904 és 1906 között mindössze három ilyen kocsi épült, amikor 1906. április 16-án egy nagy földrengés és az utána pusztító tűzvész romba döntötte a gyártó műhelyt és Heine zongoragyárát is – San Fransisco városának nagy részével együtt. Heine minden tőle telhető módon igyekezett segíteni a mentési munkálatokban: saját autói bocsátotta a sebesültek és holtak, valamint gyógyszerek és élelmiszer szállításához és személyesen is részt vállalt a feladatokban.
Heine pianó a '30-as évekből (Forrás) |
Miután többé-kevésbé rendeződött a helyzet, eladta mindazt, ami megmaradt üzemeiből és a semmiből látott neki felépíteni vállalatát. Az 1907-es első san fransiscói autószalonon Heine már az új 4/50 HP jelzésű Heine-Velox modellt mutatta be, melyet a szintén zongoragyártó Roy Mauvais cégének, a Roy Mauvais Motor Companynak közreműködésével fejlesztett ki. Bár az autó pozitív visszhangot váltott ki és már a kiállításon érkezett rá megrendelés, egy évvel később Ludolf Heine ismeretlen okokból felhagyott a gyártásával, és azután minden figyelmét zongoragyárára fordította.
1921 Heine-Velox V12 Limousine |
1921 Heine-Velox V12 Sporting Victoria |