A motorjai valamint szerkezeti elemei révén a Porsche rokonságába tartozó, s egyúttal annak konkurenciáját jelentő autók sorában különleges helyet foglal el az osztrák Denzel, amelynek megálmodója, Wolfgang Denzel az idén lenne 100 éves. Már csak azért is érdekes ez a járgány, mert az eddigi gépekkel (Zunder, Lorena, Enzmann) szemben ez eredetileg nem Porsche motorral készült; mégis a felsoroltaknál jóval közelebb áll a stuttgarti kocsihoz.
Wolfgang Denzel (1908-1990) (Forrás) |
1950-re már sikerült kellően merev acéllemezt beszerezni, s végre ajtót is kialakíthattak a karosszérián, amelynek tömege még így is a Porsche és a VW autója alatt maradt. A meghajtásról a Kübelwagenekből és korai Bogarakból kiszedett 1.1 literes, 25 lovas boxermotor gondoskodott, amelyet módosított szívószelepekkel és dupla karburátor alkalmazásával 33 lóerősre tuningoltak; így az üresen mindössze 630 kilós verda akár 135 km/h végsebességet is elérhetett – ne feledjük, a korabeli Porschék sem voltak gyorsabbak.
Denzel 1300 (Forrás) |
1955 Denzel 1300 |
Sportkocsijának tökéletesített változatával együtt új márkákat is felvett kínálatába Denzel kereskedelmi cége. 1952-től ő lett a BMW, az amerikai Nash és Hudson, a francia Panhard és Facel-Vega, illetve a Lancia osztrák vezérképviselője; ezzel anyagi forrásait biztosította, s több pénzt szánhatott a Denzel Sport fejlesztésére.
1954 Denzel-Porsche 1500 Prototyp (Forrás) |
1954 Denzel-Porsche 1500 (Forrás) |
Joaquim Filipe Nogueira Denzel-Porschéjával az '54-es Cidade do Porto versenyen (Forrás; Arnold Gilbert képe) |
1956 Wolfgang Denzel csapat az autójában (Forrás) |
1954-ben Denzel csapata - amelynek tagjai a konstruktőrön kívül Dr. Siegfried von Pachernegg, Alexander Polgar, Otto Feistl és Harald Böss voltak – hatalmas előnnyel nyerte meg az igen kemény Coupé des Alpes versenyt, míg egy olyan kvalitású versenyző, mint Stirling Moss és az ő Sunbeamje csak a tízedik helyre tudott beérkezni. Szintén kategória győzelmet arattak az 1500 kilométer hosszú, éjszakai szakaszokkal is bőven megtűzdelt Österreichischen Alpenfahrt hegyiversenyen, amelyen az 53 induló közt hat Denzel 1300 Sportot találunk. Abban az évben Denzelék legyűrték az Alpenpokal és Edelweiß kupákat is, számos érmet szerezve a kis osztrák csapatnak. 1955-ben az angol Edgar Wadsworth számára szállítottak egy jobbkormányos 1300 SS modellt, amellyel a RAC Rallyen és más klubversenyeken indult. 1993-ban ezt a járgányt két fia újította föl, s tette a szigetország egyik legkülönlegesebb klasszikus versenyautójává. A Porsche motoros 1500-as modell az 1300 SS-hez hasonlóan eredményes versenyautó volt, s sorra verte végig az európai kupákban ellenfeleit. A Denzel nevéhez összesen mintegy 300 győzelem köthető, s ezzel a sógorok talán legeredményesebb versenyautójává vált.
1959 Denzel 1300 SS (Forrás) |
1958 Denzel 600 (Forrás) |